
Hur läser vi på webben?
Vi söker efter nyckelord, skumläser och hoppar med blicken.Om vi inte hittar något intressant på en sida efter 5-10 sekunder går vi vidare.På de flesta webbsidor läser vi endast var fjärde ord, det vill säga 20 procent av innehållet.Vi läser från vänster till höger, för att sedan svepa med blicken lite långsammare i den vänstra […]

Är du klar med texten? Kanske inte…
Har du skrivit klart något och är redo att klicka på publicera eller skicka? Ge din text en stund till. Här får du tre check-points som kan hjälpa dig att vässa den ytterligare. Läs texten högt. Då kommer du enklare att se, eller höra…, om den flyter på eller om du kanske har glömt ett ord […]

Fem tips kring ord som kan göra underverk för din text
Välj hellre korta ord i stället för långa – om de betyder samma sak Stryk alla ord som inte betyder något utan bara tar plats, exempelvis “så” och “som” Skriv hellre korta meningar än långa, eftersom det är svårare att läsa långa meningar Undvik ordet “man” om du vill öka dina chanser att läsaren känner […]

Var börjar jag när jag ska skriva en text till webben?
Svara på dessa tre frågor så blir det lättare att komma igång. Då har du också större chans att fånga den du vill nå och samtidigt få något ut av din text. 1. Vad ska besökaren veta? Vad är det allra viktigaste som personen behöver veta? Se till att få med det. 2. Vad ska […]

Så här skriver du pressmeddelande som fångar läsaren
Funderar du på hur du ska skriva ett pressmeddelande? Det som är viktigt är att fånga läsaren – för att få publicitet i press, bloggar, nättidningar, radio eller TV. som fångar läsaren? Här kommer sex snabba tips Hitta vinkeln och tänk större. Om något händer inom er verksamhet kanske inte det i sig är så […]

Saknar du idéer till ditt innehåll?
Sex snabba tips 1 SKRIV EN LISTAKanske topp-fem-lista eller måste-listan. 2 VISA BEHIND THE SCENESLyft medarbetare, samarbeten eller “en dag på jobbet”. 3 DELA EN UNDERSÖKNINGGör en egen eller berätta andras och förklara hur ni kan hjälpa till. 4 TA FRAM EN GUIDEBjud på guiden som gör livet enklare – eller lättare för kunden att […]

Fem tips för att få fart på läsandet vid skrivkramp
Ibland känns det verkligen som att orden fastnar på vägen mellan tanken och ut i fingrarna. Eller så kanske orden inte ens finns i tanken. Men du har ändå ett uppdrag att skriva något. Känner du igen dig? Det gör jag. I så fall finns den några saker att göra för att få flow igen. […]

Vill du skriva texter som når fram?
Tänk på skillnaden mellan “du” och “man” Ett enkelt sätt att få läsaren att känna som att du skrivit just för honom/henne är att använda “du”. Ordet “man” blir lätt opersonligt och risken är att texten blir platt och inte alls leder dit du vill. Några exempel: Vill du att en besökare på webben ska […]