Nyhetsbrev, blogginlägg eller ett inlägg på LinkedIn. Oavsett vad du skriver för så finns det några väldigt viktiga delar att ha med sig. Vågar till och med säga avgörande för att du ska få läsare. Och få något att hända.
Om du svarar på tre korta frågor så ökar chanserna för att du får en text som når fram.
Skriver för du alla skriver du för ingen
1. Vad vill du säga?
Om du är på gång att skriva något har du säkert klart för dig vad det ska handla om. Du skriver om en ny tjänst som precis lanserats. Sedan kommer du på att du också vill berätta om vad som hände förra veckan. Och så var de ju det där med att du också vill berätta om de andra tre tjänsterna som kan förbättra för era kunder.
Du tappar lätt bort läsaren. Så en regel – håll dig till ett budskap.
2. Vem ska läsa?
När du skriver behöver du ha klart för dig vem som ska läsa. Hur ska du annars veta hur din text ska se ut, vilka ord du ska använda och vad du ska lyfta som extra viktigt. Det är lätt att försöka skriva till Alla men då är risken att du riktar dig till Ingen. Så ha klart för dig hur din målgrupp ser ut.
3. Vad vill du ska hända?
Det är lätt att skriva för att vilja berätta något. Men även om du inte tänker på det så vill du förstås att något ska hända. Ta med det i din text. Om du inte är tydlig med vad du vill så kommer du inte att få någon action. Här är veta-tycka-göra bra att använda sig av. Enkel kom-ihåg-regel som gör det enklare att få effekt av ditt innehåll.