8 av 10 läser en rubrik – betydligt färre läser texten efter. Så se till att ha koll på dina rubriker. Oavsett om det gäller ett nyhetsbrev eller på en webbsida.
1. Ta med ditt viktigaste ord.
Skriver du för webben så behöver du ha med ditt sökord i rubriken (det ord som någon kan tänkas söka på i en sökmotor och som gör att du vill hamna högt upp i träfflistan). Är det ”offline”, i exempelvis en katalog, så hitta nyckelordet som din text handlar om och ta med det redan från start.
2. Lägg till ett verb.
Det är betydligt mer lockande att läsa ”Så mixar du den godaste smoothien med bara tre delar” än ”God smoothie med några få ingredienser”
3. Addera en siffra.
Skriver hellre ”3 goda råd för dig som…” än ”Goda råd för dig som…” för att bli mer konkret.
4. Toppa med ett adjektiv.
Hellre ”Bästa råden för dig som…” än ”Råden för dig som…” Men kom ihåg, ta inte i allt för mycket…
Bonustips! Skriv gärna så att du tilltalar något – ”din”, ”du”, ”ditt”, ”dig”. Det är ju en människa som läser och det blir mycket trevligare att läsa om det du läser är riktad till någon.